LECTURA DIMARTS 19/9/17 TITUS 2 i ÈXODE 21

Dimarts 19 de Setembre
Titus 2
Tu, però, ensenya el que està d'acord amb la sana doctrina.
Digues, als de més edat, que siguin sobris, respectables, assenyats, forts en la fe, en l'amor i en la constància. A les dones d'edat, digues-los que es comportin com escau a persones venerables: que no siguin murmuradores ni donades a beure massa vi; que ensenyin a fer el bé i sàpiguen encaminar les més joves a estimar el marit i els fills, a ser assenyades, castes, diligents en la feina de casa, bones, submises al seu marit. Així la paraula de Déu no rebrà cap injúria de ningú.
Recomana als joves que tinguin seny. Sigues en tot un model de bones obres: de doctrina íntegra, de dignitat, de paraula sana i incontrovertible. Així els qui són contraris no podran dir res de mal contra nosaltres i quedaran avergonyits.
Que els esclaus se sotmetin en tot als seus amos, mirant de complaure'ls i evitant de contradir-los 10 i d'estafar-los; que demostrin contínuament la seva fidelitat. Així faran honor en tot a la doctrina de Déu, el nostre salvador.
11 Déu ha manifestat la seva gràcia, que és font de salvació per a tothom 12 i que ens ensenya a abandonar la impietat i els desigs mundans per viure en aquest món una vida de sobrietat, de justícia i de pietat, 13 mentre esperem que es compleixi la benaurada esperança, que es manifesti la glòria del gran Déu i salvador nostre Jesucrist. 14 Ell s'ha entregat a si mateix per nosaltres, per rescatar-nos de tota maldat, purificar-nos i fer de nosaltres un poble ben seu, apassionat per fer el bé.
15 Predica aquestes coses, exhorta i reprèn amb tota autoritat. Que ningú no et pugui menysprear.

Èxode 21
Entonces se exigirá vida por vida, ojo por ojo, diente por diente, mano por mano, pie por pie, quemadura por quemadura, herida por herida, golpe por golpe.

Comenzando con el capítulo 21 el libro de Éxodo describe la legislación que creemos que el Señor dio al pueblo de Israel. El pasaje aquí descrito es lo que conocemos de forma habitual como la ley de talión. 

Contra todo lo que pueda parecer y su aparente brutalidad, lo cierto es que esta ley supone un gran avance en dos aspectos. El primero, es el carácter retributivo de la ley. Se basa en el principio de que quién ha hecho algo incorrecto es responsable de su conducta y, consecuentemente, debe pagar por ello y no quedar inmune debido a circunstancias políticas, económicas o sociales que lo favorezcan. La ley ha sido quebrantada, un daño ha sido causado y la persona debe pagar por ello y no puede ni debe quedar inmune.

El segundo avance, en mi opinión, que representa esta ley es que limita las consecuencias que debe asumir el ofensor haciéndolas proporcionales al daño causado, restringe, por tanto, la venganza indiscriminada y la retribución desproporcionada guiada por la ira, la cólera o la rabia. Resumido, quien ha hecho algo malo debe pagar por ello, si, pero de forma proporcional al daño causado.

Ahora bien, Jesús, el Dios hecho ser humano nos hará entrar en una dimensión superior, la del perdón, la de la no violencia, la de la otra mejilla, la de la milla extra, la de no pagar mal por mal, la de bendecir al que nos persigue, la de buscar el bien de aquel que nos hace mal. La ley de talión supuso un avance con respecto a la impunidad y la venganza, la gracia supone otro avance más que Jesús modeló para nosotros y nos invita a seguir.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada